FA | EN | RSS

سه شنبه, 26 تیر 1397

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان : استاندارد سازی مراکز اقامتی یک جریان تحول خواهانه در بخش خدمات گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در همایش استاندارد سازی تاسیسات صنعت گردشگری گیلان گفت: برگزاری این جلسه یکی از موضوعات پراهمیتی است  که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است .

 

به گزارش امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان رضا علیزاده در این همایش بیان داشت:  بحث استاندارد سازی مراکز اقامتی و در فاز بعد مراکز پذیرایی باعث می شود در ارائه خدمات و کیفی سازی خدمات بتوانیم با برنامه ریزی های صورت گرفته به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.
علیزاده  استان گیلان را به جهت بهرمندی از جاذبه های طبیعی ،تاریخی و فرهنگی یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی دانست و اظهار داشت :با نگاه به آمارهای گردشگری شاهد سیر صعودی ورود گردشگر به ویژه گردشگر داخلی به استان هستیم.این یک موقعیت ویژه برای استان ایجاد  کرده است و باید براساس آن برنامه ریزی کرد.
وی تعداد گردشگراستقرار یافته در مراکز اقامتی درعید سعید فطر در استان گیلان را ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر اعلام کرد و افزود :این میزان مسافر حکایت از این دارد که گردشگران استان گیلان را مقصد قابل اعتنا برای خود  دانسته و همواره ترغیب سفر به این استان را دارند  .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ورود گردشگران خارجی به کشور را از برنامه های دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت :با آغاز فعالیت دولت یازدهم رویکرد دولت در فضای دیپلماسی جهانی ، جهت دهی به سمت جذب توریسم و گردشگر خارجی  قرار گرفت و گیلان نیز باید سهم خود را در جذب گردشگر خارجی داشته باشد .
  رضا علیزاده استاندارد سازی هتل ها و مراکز اقامتی را یک جریان سازی تحول خواهانه در حوزه  خدمات گردشگری دانست و در ادامه خاطر نشان کرد : هر کسی که قصد دارد در چرخه فضای رقابتی گردشگری دنیا باقی بماند باید خود را با برنامه های تخصصی که سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، هدفگذاری نموده ، تطبیق دهد.
این مقام مسوول یکی از شرایط پیشرفت هتل ها و مراکز اقامتی در بازار های داخلی و خارجی را ارائه خدمات متناسب با نیاز ها و تقاضا شمرد و بیان کرد :ما باید از پوسته سنتی ارائه خدمات خارج شویم و به سمت کشور های توسعه یافته در زمینه گردشگری حرکت نماییم.

وی یکی از مزیت های استاندارد سازی هتل ها و مراکز اقامتی را آزاد سازی نرخ این مراکز عنوان کرد و گفت :وقتی بحث شناور شدن قیمت ها عنوان می گردد باید دید  نحوه مواجهه با دستگاه هایی اجرایی دیگر چگونه خواهد بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری وجود دانشگاه و مراکز آموزش عالی در استان گیلان که در شاخه های گردشگری فعالیت می کنند را یکی از ابزار ها برای کمک  به تامین منابع انسانی متخصص در امر استاندارد سازی دانست و اظهار داشت :کسانی که دانش آموخته رشته گردشگری هستند می توانند وارد بدنه صنعت گردشگری بشوند و به طور تخصصی در بحث استاندارد سازی به ما کمک کنند.
در ادامه این مراسم معاون اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگریکشور با بیان این که استاندارد سازی هتل ها و مراکز اقامتی بر عهده سرمایه گذاران واحد های گردشگری است افزود :یک واحد گردشگری در ۷حوزه ساختمان ،تاسیسات ،ایمنی ،خدمات ،تجهیزات ،نیروی انسانی و آموزش مورد ارزیابی قرار می گیرد.
محمد ایزدیار تعداد واحد گردشگری که درسطح کشور مورد ارزیابی و ممیزی قرار گرفته اند را ۷۷۴واحد دانست و گفت :از این واحد گردشگری  تعداد۴۵۰ تا مورد ارزیابی قرار گرفته اند و ۲۰۰گواهینامه کیفیت استاندارد نیز برای این مراکز صادر شده است ولی در استان گیلان تا کنون هیچ گواهینامه کیفیتی صادر نشده است.